كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) امور فرهنگي وهنري قرآني تربيتي اعتقادي
| |||
|
آیا اسرائیلیات در قرآن وارد شده است؟ متأسفانه در اثر خوشباوری برخی از مفسرّان و مورّخان مسلمان، بیشترین روایات اسرائیلی به منابع تفسیری و تاریخی اهل سنّت نفوذ كرده و در اثر غفلت و سهلانگاری دانشمندان شیعی، به بعضی از منابع تفسیری شیعه نیز راه یافته است. دانشمندان و محقّقان به نام شیعی، به خاطر توجه خاص و اعتماد به سیره معتبر قولی و عملی اهلبیت پیامبر ـ علیهم السّلام ـ به ندرت در دام راویان اهل كتاب و روایات آنان گرفتار آمده، و لذا كمترین روایات اسرائیلی را در تفاسیر خود آوردهاند. موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب [ جمعه 25 اسفند 1391برچسب:آیا اسرائیلیات در قرآن وارد شده است؟ , ] [ 8:11 ] [ اكبر احمدي ]
احوالپرسى مردهها از روح تازه مرده در كتاب معانى الاخبار از امام صادق (عليه السلام) است مىفرمايد: گاه مىشود مومن كه از دنيا مىرود و پاك است او را به عالم اعلى مىبرند و در آنجا ملحق مىشود به ارواح عاليه و آنها مىگويند تازه مهمان عزيز مكرم است مثل مسافرى كه مىآيد پس از حضور شروع به احوالپرسى مىكنند اينكه تازه مرده وارد شده در عالم ملكوت آشنايانى كه جلوتر2 مرده بودند تا او را مىبينند مىگويند خوش آمدى بگو ببينم مثلاً فلانى در چه حال است، احوال مىپرسند از حال زندهها كه هنوز روى خاك هستند اينجا امام (عليه السلام) مىفرمايد اگر بگويد: خوب هستند در دنيا زنده هستند مىگويند: اميد است كه - ان شاء الله - به ما برسند يعنى در عالم اعلاء - ولى اگر احوال يكى را پرسيدند گفت: پيشتر از من مرد، آن ارواح شريفه مىگويند: آه، قد هوى معلوم مىشود اين بدبخت سرنگون شده حق الناس گردنش بوده كه گرفتار شده اگر سالم بود كه به ما مىرسيد سقوط كرده، عالم ملكوت سفلى رفته تا چه وقت خلاص شود آن را ديگر خدا مىداند(120) .
موضوعات مرتبط: برچسبها: [ پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:احوالپرسى مردهها از روح تازه مرده, ] [ 7:59 ] [ اكبر احمدي ]
بدنها به خاك و ارواح به عرش مىرود اينهائى كه گفتم صورت است - در عالم معنى و عالم حقيقت بدنهائى كه در زمين مىروند خدا مىداند، روحهائى كه از بدن فاصله مىگيرد و در عالم بالا مىرود آنها را هم مىداند بدنت در زير خاك مىرود و روحت در عرش مىرود. در روايت خصال شيخ صدوق است. مومن ساعت مرگش كه روحش را مىگيرند و به عرش مىبرند. دست به دست اين گل عالم وجود را ملائكه به عرش خدا مىرسانند. و هو معكم اينما كنتم رسيديم به نقطه حساس ايمان، مسلمان، مومن، موحد كسى است كه هميشه خداى را همراه خود و ناظر بر خود و همه ببيند يعنى بداند خدائى كه غيب است با توست هو معكم هو يعنى خدا، معكم يعنى با شما اينما كنتم هر كجا باشيد خواه زير زمين يا روى كره ماه خدا با توست باز تكرار مىكند والله بما تعملون بصير اى مسلمانان هر كارى بكنيد خدا مىبيند كار خير كن چون خدا مىبيند، كار شر نكن چون خدا مىبيند. از خدا حيا كن معنى ديندارى همين است. همين خداى را بر خود دانا و محيط بدان در هر كجا كه باشى. اگر اين طور شدى اين ايمان است در دنيا و آخرتت سعادتمند هستى تمام سعادت و خوشى در همين يك كلمه است. آنهائى كه اهل ايمان باشند(113) امنيت حقيقى در زندگى دنيا و از ساعت مرگ الى الابد براى آنها است هر چه اضطراب است در كفر به خدا است هر چه امن است در ايمان به خداى عالم است. از چهار طريق آدمى اضطراب دارد كه بعد علاجش را هم مىگويم: اولين راه دلهره، بيخبرى است كه به تعبير ديگر از معماى هستى سر در نياوردن است كه منجر مىشود به ماليخوليا، دوم حرصها، شهوترانىها ماده پرستى بى مرز و بى حد و حساب اين هم اضطراب مىآورد. موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب [ پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:بدنها به خاك و ارواح به عرش مىرود, ] [ 7:56 ] [ اكبر احمدي ]
باز از مصاديقش ما يلج فى الارض بدنهاى مردگان است بعضى از مفسرين گفتهاند خدا مىداند از اول خلقت تا حالا چه گنجهائى كه در اين زمين فرو رفته به اين مناسبت مفسر مصرى طنطاوى در پنجاه سال قبل مىنويسد كه در جرائد مصر اخيراً منتشر شده كه به تازگى در بحرابيض نزديك تونس غواصان فرانسوى مشغول غوص در دريا بودند يكى از غواصان به عمق سى قامت كه پائين مىرود منظره هولناكى در زير دريا در عمق سى قامت مىبيند، نگاه مىكند مىبيند زنى است در نهايت زيبائى و آرايش به انواع جواهرات. مبهوت و حيران شده در آن وقت مىبيند ماهيها مىآيند اطرافش و بر مىگردند، دلهرهاى پيدا مىكند اعلان خطر مىدهد. او را بالا مىآورند. به ساير رفقايش خبر مىدهد كه من در دريا چنين چيزى ديدهام، اجمالاً بزرگترشان آمد آنها هم غوص كردند ديدند اينجا زير دريا (عمق سى قامت) جاى خيابان، كوچه، بازار است، باز آنطورى كه بايد و شايد نفهميدند تا مىنويسد از آمريكا استمداد خواستند و از علماى آمريكا كه در اين فن وارد بودند آوردند پس از تحقيقات گفته بود آنچه من كشف كردهام اين است اين زن آدمى نيست اين شكل بتى است كه به حسب طبقات دريا كه من تفحص كردم سه هزار سال قبل در اين قطعه شهرى بوده و اين هم شكل بتشان بوده است. بالاخره بزرگشان دستور داد يكى از دو كار را بكنند يا اينكه دور اين قطعه حصارى بكشند و همينجا موزهاى شود يا اينكه اين بت را بيرون آورند و در يكى از موزههاى معتبر در معرض نمايش بگذارند و سپس شروع كردند به حفارى براى تحقيقات وسيع بعدى. موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب [ پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:حفاريهاى دريائى و عجائب آن, ] [ 7:54 ] [ اكبر احمدي ]
يكى ديگر از مصاديق عرش كل عالم وجود تمام كهكشانها، تمام كرهها، تمام جهان هستى، عرش خداست يعنى محل سلطنت خداست، محل قدرت خداست، نه آب تنها كه اول گفتم، آب يكى از آنهاست، از آن جمله دل مومن است. قلب المؤمن عرش الرحمن. بسم الله الرحمن الرحيم موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب [ چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:تمام جهان هستى عرش خداست, ] [ 17:28 ] [ اكبر احمدي ]
ثپ م استوى على العرش عرش كدام است؟ عرش معانى متعدد دارد (خود عرش به معنى تخت است) عرش يعنى تدبير امور، خداى عالم عرشها دارد يكى از تختهاى سلطنتى الهى روى آب است(109) يعنى قدرت و حكمتش را بر آب قرار داده است، آب به اين روانى كه هرگاه در باغچه مىآيد از اول شروع مىكند تا آخر تمام درختها را سيراب مىكند در اين باغچه هزاران درخت است از آنكه ميوهاش ترش است تا اينكه ميوهاش شيرين است آن وقت قدرت در آب چطور ظهور مىكند بلكه اساس حيات در آب است(110) تا آب پاى درخت ريخته نشود درخت مرده است آب كه آمد همه را زنده مىكند چگونه قدرت نمائى در آب كرده است؟ آن هم با چه تدبيرى؟ قدرى آب كه پاى درخت رسيد مثلاً به صدهزار برگ آب مىرسد، يك برگ از قلم نمىافتد، و آب را برخلاف مجراى طبيعى قرار داده، مجراى طبيعى هبوط و پايين آمدن است نه رفتن به بالا لكن بر خلاف جريان طبيعى، نمىدانم خداى عالم چه جاذبهاى به ريشه داده كه آب را به بالا مىبرد همان آب مىرسد به اين ميوهها چطور تغيير وضع مىدهد، آب مىآيد پاى اين درخت تا مىرسد به ميوه، چه قدرتى بايد اينها را اداره بكند، چه استادى اين دانهها را مرتب مىكند غرضم سلطنت و عرش خداست يك معنى آن اين است كه عرش خدا بر آب است، مىخواهى سلطنت خداى را ببينى؟ آب را نگاه كن عرش خدا بر آب است يعنى تدبيرش بر خوراكيها، حيوانات، نباتات، پرندگان تمامش به وسيله آب است، اين يكى از مراتب عرش الهى. موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب [ چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:عرش, تدبير امور است, ] [ 17:25 ] [ اكبر احمدي ]
و هو بكل شىء عليم خدا همه چيز را مىداند، برهان آن از عملش آشكار است آيا آنكه خلقت كرده نمىداند(105) البته كه مىداند بلكه از آنچه در دلت مىگذرد آگاه است(106) هر كارى كه بخواهى بكنى هر جا بروى خدا با تو است هر كجا بروى از علم خدا بيرون نيستى مسلمان كسى است كه خداى را به احاطه علميش بشناسد بداند كه سر و صدائى كه از او خفيفتر موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب [ چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:يقين به علم خدا آثار دارد, ] [ 17:23 ] [ اكبر احمدي ]
وقتى جناب هشام كه از اصحاب امام صادق (عليه السلام) بود جوان و زرنگ و در علم كلام وارد بوده است برخورد كرد به يكى از زنادقه كه در زمان امام صادق (عليه السلام) اوائل بنى العباس پيدا شده بودند خيلى فساد مىكردند، برخى از شبهه هائى كه حالا در كتابها و در دست و زبان بعضيها است مال هزار و سيصد سال قبل است. موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب [ شنبه 19 اسفند 1391برچسب:قدرت به محال تعلق نمىگيرد, ] [ 16:58 ] [ اكبر احمدي ]
هوالاول والاخر ديروز توضيحاتى درباره آيه شريفه در اسماء و صفات الهيه ذكر شد هوالاول فى الايجاد آغاز هر هستى از خدا است يعنى سلسله موجودات عالم هستى اول خداست تا واجب الوجود و هستى مطلق نباشد هستى به موجودات چگونه اضافه مىگردد اول بايد خدا باشد اولى كه (بدون اوليت زمانى) هست كند، هست شدگان را و بعد از آنكه هست شدگان فانى مىشوند او باقى باشد الباقى بعد فناء الاشياء . هوالاخر آخر همه چيز، باز خداست يعنى ثابت است - اول، وسط، آخر خداست، محيط است فناء و زوال در او راه ندارد ازلى و ابدى است. الظاهر يعنى ظاهر است به حسب حجت و برهان و دليل ديروز معنى اين كلمه را مشروحاً گفتم هر چه را كه تصور كنيد اثباتش به يكى يا دو يا صد دليل است مگر ذات بيزوال حق كه برگ درختان، قطرات باران، عدد ستارگان هر چه را تصور كنيد همه شاهد و گواه است بر لا اله الا الله آن خداى قادرى كه قدرتش حد و اندازه ندارد اين است نمايشات قدرت او كه از آن جمله آنچه روى كره زمين مشاهده مىگردد در هر چه بشود شك كرد در خدا نمىشود شكر كرد.(102) يعنى اگر كسى بخواهد انكار1 خدا بكند واقعاً خودش را به بى عقلى رسوا كرده است. موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب شبهه ردالشمس براى على (عليه السلام) و جوابش دو مرتبه آفتاب براى على (عليه السلام) برگشت يكى همينجا كه گفته شد در مسجد فضيخ، يكى هم در راه صفين كه آنجا هم هنوز آثارش گفته شد در مسجد فضيخ، يكى هم در راه صفين كه آنجا هم هنوز آثارش هست و اما آنچه بعضى دشمنان على خواستند منكر بشوند كه چطور مىشود آفتاب برگردد و اگر برگردد بايد تمام جهان بفهمند جواب اينها در باب شق القمر گفته شده جواب همان است(96) در آسمان صدها اتفاق مىافتد اهل زمين هيچ نمىفهمند خصوصاً چيزهائى كه در زمين اثرى پيدا نمىشود و دو تكه شدن ماه و به هم چسبيدن كه اثرى نمايان نمىشود، بر فرض چه كسى سر بالا مىكند ببيند چه خبر مىشود. موضوعات مرتبط: برچسبها: ادامه مطلب |
|
|
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |