كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)

كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)
امور فرهنگي وهنري قرآني تربيتي اعتقادي
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) و آدرس canonemamhssan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فرستادن گوسفند برای ابراهیم (علیه السلام) نفی ذبح فرزندان بود و پخش گوشت قربانی در میان فقیران و نیازمندان پوچی عمل دادن قربانی به بتان را آشکار ساخت. خدا خود در قرآن فرموده است هیچ بخشی از قربانی به او نخواهد رسید تنها و تنها نیت خالص و اطاعت بندگان است که او را شاد خواهد ساخت

در ادیان گذشته قربانی نمودن عملی خرافی و پست بود. بسیاری از تمدن‌های قدیمی خون فرزندان خویش را در برابر الهه‌های دروغین جاری می‌ساختند. برخی با دادن قربانی به بت‌ها در پی یافتن امان یا رحمت از بتان بودند. خداوند متعال با دادن رنگ و بویی دیگر به این عمل در اسلام، خط بطلانی بر افکار پوچ این اقوام کشید و هم‌چون گذشته طریق فلاح و رستگاری را به مردم نشان داد. فرستادن گوسفند برای ابراهیم (علیه السلام) نفی ذبح فرزندان بود و پخش گوشت قربانی در میان فقیران و نیازمندان پوچی عمل دادن قربانی به بتان را آشکار ساخت. خدا خود در قرآن فرموده است هیچ بخشی از قربانی به او نخواهد رسید تنها و تنها نیت خالص و اطاعت بندگان است که او را شاد خواهد ساخت.

از دیگر رازهایی که در این عمل نهفته است مساوات و برابری است. بر اساس تعالیم اسلامی بهتر است حاجیان گوشت قربانی را سه بخش کرده، بخشی را برای نیازمندان کنار گذارند، بخش دیگر را به خویشاوندان دهند و قسمت آخر را خود استفاده نمایند. به این ترتیب خداوند یکتا علاوه بر آنکه سنت انفاق و صدقه دادن را ترویج نموده و به گوش جهانیان می‌رساند یکسانی افراد عادی با مساکین را نیز بیان می‌دارد. به آنان گوشزد می‌کند که تنها ملاک برتری افراد تقواست و مال و مقام هرگز سبب جایگاه والاتر افراد نزد حضرت حق نخواهد شد. اباحه دادن گوشت قربانی به غیر مسلمانان نگاه بشردوستانه اسلام را نمایان‌تر می‌سازد و به جهانیان گوشزد می‌کند که اسلام نه تنها هیچ‌گاه به خود اجازه تجاوز و سلب امنیت مردم سایر ادیان را نداده بلکه به فکر بهبود زندگی آنان نیز می‌باشد.

تراشیدن

سوم آنکهمردانی که زایر بیت الله الحرام هستند باید موهای خویش را از ته بتراشند و برای زنان نیز بهتر است قدری از مو و ناخن خود را کوتاه نمایند تا بر خود متذکر شوند زیبایی‌های ظاهری ارزشی در پیشگاه خداوند ندارد. خدا خود این زیبایی‌ها را به هر کس به هر اندازه که خواسته داده است و می‌تواند هر زمان که بخواهد از آنان بازپس گیرد. باید دل از این زیبایی‌های ظاهری شست و همت خویش را صرف پاک ساختن درون و کسب زیبایی‌های دورن که اکتسابی هستند نمود.

چهارمین عمل که شاید مهم‌ترین اعمال ـ به ویژه در سال‌های اخیر ـ باشد برائت جستن از مشرکان می‌باشد. حاجیان پس از طی چندین روز سختی و اقامت در صحرایی بی‌آب و علف و انجام فرائض مخصوص و عبادات فراوان اکنون به پیروی از پیشوایان خویش فریاد برائت از مشرکین سر می‌دهند تا ندای توحید و یگانه‌پرستی را در جهان طنین‌انداز کرده و خط بطلانی بر شرک و نمادهای گوناگون آن بکشند. اهمیت این مطلب در زمانه‌ای که هجوم دشمنان به اسلام و مقدسات اسلامی روز به روز رو به افزایش است بیش از پیش می‌باشد و امید است امسال پررنگ‌تر از سال‌های گذشته برگزار گردد.

آری! این بخشی بسیار ناچیز از زیبایی‌های این روز باشکوه است. روزی که به حق حج اکبر نام‌بردار است و تصویری زیبا از اسلام و شعائر اسلامی را ترسیم می‌نماید.

***********************

     زینب مجلسی راد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:حج اکبر, ] [ 8:38 ] [ اكبر احمدي ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

اين وبلاگ متعلق به كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) شهر سلامي است ؛ اين وبلاگ در خصوص انعكاس فعاليت هاي ( فرهنگي وهنري ؛ قرآني ؛ اعتقادي ديني مذهبي ؛ وتربيتي راه اندازي شده است
موضوعات وب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





اك
اك

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 1112
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 1134
بازدید ماه : 2113
بازدید کل : 163399
تعداد مطالب : 733
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

اك

اك اك اك اك