كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)

كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)
امور فرهنگي وهنري قرآني تربيتي اعتقادي
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) و آدرس canonemamhssan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





کراع غدير خم محلى است کوهستانى بسيار گرم که آبهاى باران از مجارى کوه سرازير شده در آن گودال جمع مى شود و مسافرين و ساکنين اطراف از آن استفاده مينمايند اينک کراع غدير خم در 3 مايلى جحفه که ميقات معروف حجاج است که بين مکه و مدينه واقع شده، جحفه 4 سوق تفرقه حج است از اين سرزمين جمعيت حجاج از هم جدا شده و به يمن و عراق و شام و طوايف مى روند.

شهرت و تواتر غدير

" باتفاق نظر تمامى مورخين و محدثين در سال 23بعثت يازدهمين سال هجرت جناب جبرئيل حامل پيامى از جانب خداوند بر آن" رحمه للعالمين(ص)" بودند مبنى بر اين که يا نبى خدا(ص) آفتاب زندگى دنيوى ات رو به غروب است، به فضل الهى تمامى اوامر و حکم هاى الهى را به حق ادا نمودى الا دو امر خطير،فريضه حج و ابلاغ ولايت. پس با رسانيدن اين دو فريضه مهم دين الهى را به اذن خدا اکمل و اتم گردان تا زيباترين وباشکوه ترين حسن ختام زندگى تو در دنيا باشد. "

شهرت و تواتر اين عيد بزرگ بشريت بحدى است که جاى ذره اى ترديد و انکار بر کسى نگذاشته است،هر چند مريض القلوبين از اين سخن مثتسنى هستند و بايد در مجالى ديگر در اين باب سخن گفت.

ازنويسندگانى که اقدام به ثبت وقايع نموده اند کسى را سراغ نداريم که بخواهد در مورد سرزمين غدير خم قلمى زده باشد ولى از وقايع آن روز باشکوه طفره رفته و يا بسادگى از کنار آن بگذرد. از طريق اهل سنت بيش از 90محدث نقل حديث نموده و از طرف اماميه بيش از 40 محدث از اين واقعه حقيقى گذارش واقعه نموده اند(کفايه الخصام ص117 تا 143)

ياقوت حموى در ترجمه طبرى 210 ه. ق چنين نقل نموده است که:طبرى را کتابى در اثبات "من کنت مولاه فهذا على مولاه" مى باشددر تفسير آيه67 سوره مائده"يَأَيهُّا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يهَدِى الْقَوْمَ الْكَافِرِين"از طرف عامه به 9 طريق و از طرف شيعه با 8 طريق راويان روايت نموده اند و بالاتفاق همگى در افضليت امامت و لايت امام على (ع)مى باشد(کفايه الخصام ص 433)

در کتب صحاح و سنن نوشته اند آيه اکمال و اتمام دين الهى(مائده 3) در شان غدير مولى على(ع) نازل گرديده و اين اذعان از طرف اهل تسنن به شش طريق نقل شده و از طرف اماميه با پانزده طريق روايت گرديده است(کفايه الخصام ص437)

پيشواى زيديه حسين بن قاسم يمانى در کتاب خود بنام غايه السوال که در قرن دهم هجرى در ذيل مباحث اصول فقه مرقوم داشته در بيان تقسيم تواتر لفظى و معنوى به حديث غدير خم مثل آورده و گويد: اين حديث از يکصد و پنجاه طريق براى او روايت شده و اين دانشمند مشبه به را اجلى از مشبه قرار داده و واقعه غدير خم را از جهت شيوع براى معنى تواتر لفظى و معنوى شبيه قرار داده است.

علامه مقبلى در کتاب امت و امامت شهرستانى در ص61 چنين مى گويد:اگر حديث غدير خم مقطوع و متواتر نباشد در دين اسلام هيچ خبرى مقطوع نخواهد بود.

احمد بن حنبل در مسند خود از مسانيد اميرالمومنين على بن ابى طالب(ع)حديث غدير خم را روايت کرده که در "رحبه"، آن حضرت استشهاد خواست و 13نفر از اصحاب بدر برخاستند و شهادت دادند که در آن روز پيامبر اعظم(ص) به اذن وامر خداوند متعال انتصاب مولى على(ع) را به امامت و خلافت بمردم ابلاغ نموده و آياتى را قرائت نمودند که در شان امام على(ع) نازل گرديده بود. صرف نظر از اينکه ولايت ان امام همام را از زبر و بينات قران به اثبات رسانيده اند، که در مقاله هاى اتى به فضل الهى بدان خواهيم پرداخت.

آفتاب وجود اهل صفا / آن امام مبين ولى خدا

آن امامى که قائم است بحق/ در زمين و زمان و ارض و سما

ذات او هست واجب العصمه/ او برون از صفات ما فيها

ما همه ذره ايم و او خورشيد/ ما همه قطره ايم و او دريا

شمس دين چون تو صادقى در عشق/ جان فدا کن زبهر مولينا

تا شود جانت واصل جانان/ تا که باشى بعشق راهنما

(مولوى در شمس تبريزى ص2-منتخبات)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 9 آبان 1391برچسب:غدير کجاست؟, ] [ 16:15 ] [ اكبر احمدي ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

اين وبلاگ متعلق به كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) شهر سلامي است ؛ اين وبلاگ در خصوص انعكاس فعاليت هاي ( فرهنگي وهنري ؛ قرآني ؛ اعتقادي ديني مذهبي ؛ وتربيتي راه اندازي شده است
موضوعات وب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





اك
اك

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 556
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 578
بازدید ماه : 1557
بازدید کل : 162843
تعداد مطالب : 733
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

اك

اك اك اك اك