كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)

كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)
امور فرهنگي وهنري قرآني تربيتي اعتقادي
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) و آدرس canonemamhssan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





توصيف زندگي در کتاب کليله و دمنه

در کليله و دمنه داستاني داريم بدين شرح که: شترباني از يک شتر مست فرار مي کرد. رفت و در يک چاه پنهان شد. ديدي در يک سوراخي روبرويش يک کندوي عسل هست. چند ناخنکي زد و عسلي خورد.چند نيش هم خوردبعد ديد در پايين چاه اژدهايي دهانش را باز کرده و منتظر است که او بيافتد. فکر کرد طنابي که به آن آويزان است محکم و مطمئن است. ديد دو موش سياه و سفيد دارند طناب را مي جونداين توصيف زندگي است. قرآن مي فرمايد : با مرگ نزد پروردگارت مي روي. نمي گويد مي روي در قبر. بيشتر مردم از قبر مي ترسند. ما الان در قبر هستيم. اگر بميريم راحت مي شويم. خبر مهم انبيا اين است. اين خبر است که دل را شاد مي کند. اين که از قبر شما را مي ترسانند به خاطر اعمال است. اگر دائما در زندگي به ياد خدا باشيم و معني "بسم الله" و "اياک نعبد" را به ياد داشته باشيم، نمازمان هم با توجه خواهد بود

نمازي که آدمي را به معراج مي برد!

تفاوت ميان مذاهب بسيار جزئي است. مثلا نماز در همه مذاهب و اديان هست. بالاخره ما بايد با پروردگارمان صحبت کنيم. ولي نماز ما از نماز باقي اديان کامل تر و زيباتر است. در نماز حرکات تناسب دارند و اين يعني هارموني و اين هارموني يعني هنر. مولانا مي گويد :

ما در نماز سجده به ديدار مي بريم، بيچاره آنکه سجده به ديوار ببردما در نماز تلاشي نمي کنيم و تنها آن را بر حسب عادت مي خوانيم. اين است که نمازمان معراجمان نمي شود. نماز امروز بايد بهتر از ديروز باشد.

عبادت مي کني بگذر ز عادت        نگردد جمع عادت با عبادت

چگونه ذهنمان را در نماز متمرکز کنيم؟

گاهي از خود مي پرسيم: ما چه کار کنيم که در نماز تماما فکرمان به چيزهاي ديگر است؟ !با کمي انديشيدن خواهيم فهميد که دليل آن شايد بدين جهت است که ما کل روز را به فکر کارهاي ديگر هستيم. چند دقيقه مي خواهيم به ياد خدا باشيم نمي توانيم. در حقيقت ما بايد کل روز را به فکر خداوند باشيم تا آن چند دقيقه هم بتوانيم به ياد خدا متمرکز شويم .

اگر دائما در زندگي به ياد خدا باشيم و معني "بسم الله" و "اياک نعبد" را به ياد داشته باشيم، نمازمان هم با توجه خواهد بود.

نماز عشق

آيا تا به حال از اعمالتان فيلم گرفته ايد؟

هرگاه ايمان به خدا و روز جزا درست شد، عمل صالح هم درست مي شود ولي تلاش و کوشش مي خواهد. به اين شکل که ما چند روز فطرت و نفس خود را محاسبه کنيم. شب که شد اعمال روزانه را مرور کنيم. با خود بگوييم اين کارت خوب نبود پس بگذارش کنار! فيلم خودتان را بگيريد و بگذاريد جلو خودتان. ببينيد مي خواهيد اين فيلم را جلوي همه پخش کنن؟ با فرزندم چطور برخورد کردم؟ با مادرم چگونه حرف زدم؟ اگر حاظر نيستي اين فيلم را بقيه مردم ببينند يعني خوب نيستي. اين يک تعريف از تقواست. خداوند اين امکان را به ما داده که هر روز خودمان را اصلاح کنيم. مغفرتي بالاتر از اين هست که هر روز با محاسبه نفس مي تواني خودت را اصلاح کني؟

کسب ثواب حقيقي از قرآن

واقعا اگر مي خواهيد ثواب حقيقي ببريد، توصيه هاي قرآن را عملي کنيد و وارد زندگي خود کنيد. سعي کنيد هر روز به يکي از دستورات قرآن عمل کنيد.سعدي و حافظ و مولانا هم همين حرف ها را مي زنند که اين مطابق با همان فطرت دروني خودمان است قديم مي گفتند براي اين که بداني چگونه آدمي هستي ببين دوست داري به خواستگاري خودت بروي يا نه؟ خيلي ها با خود مي گويند : آخر من چه امتيازي دارم که به خواستگاري خودم بروم؟

کم کم مسلمان شويم!

کتب آسماني را مطالعه کنيم! زبور داود(عليه السلام) خيلي زيباست. مناجات هاي بنده با خداي خودش است. کتب آسماني پيشين هم جزو کتب ماست. آن ها هنوز مسلمان نشده اند ما که قبلا مسيحي شده ايم. فردي به من گفت من کم کم دارم مسيحي مي شوم. گفتم مسيحي هستي. سعي کن کم کم مسلمان بشوي! مسلماني مراتبي دارد که يک مرتبه اش مسيحيت است. جالب است بدانيد که بحث يک پرفسوري در گلاسکو چه بود! "مسلمان بودن مسيح ". چون مسلماني درجات دارد و مسيح هم يک درجه از آن است. و درجه اتم و اکمل مسلماني رسول اکرم است. موسي، عيسي، ابراهيم و همه پيامبران مسلماننددر خلقت به عده اي ابروي کماني داده اند، به عده اي ابروي شمشيري داده اند و به عده اي هم ظاهري معمولي مي دهند. اين زيبايي ظاهري دست ما نيست. ولي مي توانيم صورت اعمال خود را زيبا کنيم. سيرت زيبا داشته باشيم تا در آخرت اين سيرت زيبا تبديل شود به صورت زيبا.

آيا دوست داريم که به خواستگاري خود برويم؟

قديم مي گفتند براي اين که بداني چگونه آدمي هستي ببين دوست داري به خواستگاري خودت بروي يا نه؟ خيلي ها با خود مي گويند : آخر من چه امتيازي دارم که به خواستگاري خودم بروم؟

خوب کاري بکن که دوست داشته باشي به خواستگاري خودت بروي! شيرين سخن بگو، با مردم خوش برخورد باش، مزاحمت ايجاد نکن. مگر نمي خواهيم خير مردم به ما برسد؟ پس ما هم خيرمان را به آنها برسانيم.


منابع :

سخنراني استاد الهي قمشه اي

سايت حوزه

سايت خبرآنلاين


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 2 دی 1391برچسب:دوست داري به خواستگاري خودت بروي؟, ] [ 18:39 ] [ اكبر احمدي ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

اين وبلاگ متعلق به كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) شهر سلامي است ؛ اين وبلاگ در خصوص انعكاس فعاليت هاي ( فرهنگي وهنري ؛ قرآني ؛ اعتقادي ديني مذهبي ؛ وتربيتي راه اندازي شده است
موضوعات وب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





اك
اك

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 418
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 440
بازدید ماه : 1419
بازدید کل : 162705
تعداد مطالب : 733
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

اك

اك اك اك اك