كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)

كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)
امور فرهنگي وهنري قرآني تربيتي اعتقادي
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) و آدرس canonemamhssan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





دو نوع نگرش نسبت به قرآن و معارف دينى‏

در برخورد با معارف دينى و قرآن كريم دو نوع تفكر متفاوت وجود دارد:1- نگرش و تفكرى كه مبتنى بر روحيه تسليم و بندگى و خدا محورى است؛2- نگرش و روحيه‏اى كه اصل را بر خواسته‏هاى نفسانى انسان قرار مى‏دهد و سعى مى‏كند متون دينى و معارف قرآن را بر طبق خواسته‏هاى نفسانى خود تفسير و توجيه كند؛ همان تفكرى كه به اصطلاح رايج امروز (( اومانيسم))، يعنى انسان محورى را در مقابل خدا محورى مطرح مى‏كند.به نظر مى‏رسد تقسيم بندى مذكور فراتر از مباحث و مطالب گذشته است؛ زيرا تا كنون فرض بر اين بود كه دو نوع برداشت از قرآن ممكن است صورت بگيرد كه يكى مبتنى بر روحيه تسليم و بندگى است و ديگرى برداشتى كه ممكن است متاثر از خواسته‏هاى نفسانى باشد. بر اين اساس، براى آن كه در برداشت و فهم قرآن از تفسير به راى پرهيز شود و قرآن همان گونه كه هست فهم گردد توصيه حضرت على عليه‏السلام در اين زمينه مبنى بر لزوم پرهيز از پيش داورى و تخليه ذهن از هواهاى نفسانى را توضيح داديم. در اين نگرش، هر دو گروه مخاطبان كلام حضرت را مسلمان مى‏دانستيم و براى پرهيز از انحراف در دين و سقوط در ورطه تفسير به راى، به رعايت تقوا و دورى از هواهاى نفس و پيش داورى توصيه مى‏كنيم. اكنون كه مساله را عميق‏تر بررسى مى‏كنيم به نكات دقيق‏ترى مى‏رسيم و به اعجاز كلام على (ع) در تقسيم انسان‏ها در باب بندگى به دو گروه عمده پى مى‏بريم و به روانشناسى حضرتش نسبت به روحيات انسان‏ها در مقابل دين و دستورات الهى بيش از پيش آگاه مى‏شويم.
حضرت على عليه‏السلام با بيان دو شاخص عمده انسان‏ها را بر اساس آنها به دو گروه اصلى تقسيم مى‏كنند و با بيان ويژگى‏هايى براى هر گروه، آن دو را معرفى مى‏كنند كه ذيلا به آنها اشاره مى‏كنيم: گروهى كه با تمام وجود بندگى خدا را پذيرفته‏اند و در صدد تا با هواهاى نفسانى خويش مبارزه كنند و خواست و اراده خدا را بر خواست و تمايلات نفسانى خود مقدم مى‏دارند. طبيعى است كه چنين انسان‏هايى قرآن، اين كتاب آسمانى را از صميم قلب مى‏پذيرند و دستورات و معارف آن را به جان و دل خريدارند و در مقام عمل آن را الگو قرار داده، در راه برپايى شعاير آن كوشا هستند.
حضرت على عليه‏السلام در وصف اين گروه مى‏فرمايند:

ان من احب عباد الله عبد اعانه الله على نفسه ? محبوب‏ترين بندگان خدا در پيشگاه خدا بنده‏اى است كه خدا او را در مبارزه با خواسته‏هاى نفسانى‏اش يارى كند. آن گاه بعد از بيان اوصاف گروه مذكور به بيان جايگاه قرآن در بين چنين انسان‏هايى پرداخته، مى‏فرمايندقد امكن الكتاب من زمامه فهو قائده و امامه، يحل حيث حل ثقله و ينزل حيث كان منزله‏ اين گروه، كه همان گروه مومنان هستند، كسانى‏اند كه زمام خود را به دست قرآن كريم سپرده‏اند، پس قرآن جلودار و امام و رهبر آنهاست، هر جا قرآن بار مى‏اندازد و فرمان ايست مى‏دهد، آنها نيز توقف مى‏كنند و مى‏ايستند. توقف و حركت آنها تابع قرآن است. اين گروه، قرآن و حقايق دين را به عنوان يك سلسله واقعيت‏هاى عينى پذيرفته‏اند و به آنها باور دارند. اينان احكام و دستورات دين و قرآن كريم را حاكى از واقعيت‏هايى عينى، كه رعايت آنها با سعادت انسان رابطه مستقيم دارد، مى‏دانند و عدم رعايت آنها را موجب بازماندن از سعادت دنيا و آخرت مى‏شمارند.
از آن جا كه چنين انسان‏هايى از پيش خود راى و نظرى ندارند و براى دين و كتب آسمانى و آموزه‏ها و دستورات الهى واقعيت عينى قايلند و معتقد به وجود رابطه على و معلولى بين آنها و مصالح انسان هستند، تمام سعى خود را در فهم درست از قرآن به كار مى‏گيرند تا همان كه قرآن دستور مى‏دهد بفهمند و بدان عمل كنند.
2-
درست در نقطه مقابل ديدگاه گروه اول، كسانى چنين مى‏پندارند كه قرآن يا هر متن دينى و كتاب آسمانى ديگر، تابع ذهنيت‏هاى خود افراد است نه اين كه خود گوياى مطالب قطعى و مشخصى باشد؛ يعنى قرآن يا هر متن دينى ديگر بدون معنا و محتواست و هيچ هدفى در باب آن منظور نيست؛ لكن از آن جا كه هر انسانى داراى ذهنيت‏هاى خاصى است كه اين ذهنيت‏ها برآمده از زمينه‏هاى تربيتى، خانوادگى، اجتماعى و غيره مى‏باشد آن گاه كه با قرآن مواجه مى‏شود بر اساس ذهنيت‏هاى خود مطالبى را از قرآن برداشت مى‏كند، نه اين كه قرآن آن مطالب را بگويد؛ بلكه اين فهم اوست كه در قالب قرآن مطرح مى‏شود. بديهى است با چنين نگرش و اعتقاد، دين و قرآن و آيات و احكام آن الفاظ و قالب‏هايى تلقى مى‏شوند كه از هر گونه محتوايى تهى‏اند و اين ذهنيت‏هاى انسان است كه به اين الفاظ معنا و مفهوم مى‏بخشد. بر اساس پندار مذكور چنين اظهار مى‏شود كه قرآن و يا هر متن دينى ديگر، سخنى براى گفتن ندارد؛ بلكه هر كسى كه بر اساس ذهنيت خودش از قرآن و متون دينى مطالبى را برداشت مى‏كند. بديهى است كه اين نوع نگرش هر چند به ظاهر از دين و قرآن و آموزه‏ها و معارف دينى سخن به ميان مى‏آورد؛ ولى در واقع درصدد به بازى گرفتن و تمسخر دين و متدينان است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 20 دی 1391برچسب:رهنمود حضرت على عليه‏السلام براى پرهيز از تفسير به راى‏, ] [ 18:2 ] [ اكبر احمدي ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

اين وبلاگ متعلق به كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) شهر سلامي است ؛ اين وبلاگ در خصوص انعكاس فعاليت هاي ( فرهنگي وهنري ؛ قرآني ؛ اعتقادي ديني مذهبي ؛ وتربيتي راه اندازي شده است
موضوعات وب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





اك
اك

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 958
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 980
بازدید ماه : 1959
بازدید کل : 163245
تعداد مطالب : 733
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

اك

اك اك اك اك