كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)

كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)
امور فرهنگي وهنري قرآني تربيتي اعتقادي
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) و آدرس canonemamhssan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





شمایل آن حضرت

آن چنان که مورخان گفته‏اند: امام حسن مجتبی علیه‏السلام در صورت و سیرت و مجد و بزرگواری شبیه‏تر از همه مردمان به رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم بود. ایشان آیینه تمام نمای سیمای اخلاقی و سیره عملی جدش رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم بود. مردم سیمای پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم را در سبط اکبرش حسن مجتبی علیه‏السلام می‏دیدند. او رخساره‏ای سفید آمیخته به سرخی، چشمانی سیاه، گونه‏ای هموار، محاسنی انبوه، گیسوانی پرپشت، اندامی متناسب (نه چندان بلند و نه چندان کوتاه)، شانه‏ای عریض، سیمائی نمکین و چهره‏ای در شمار زیباترین چهره‏ها داشت.

در دامن پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم

پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم به امام حسن علیه‏السلام علاقه بسیار داشتند و درباره ایشان می‏فرمودند:«بار الها، من او را دوست دارم پس تو هم او را دوست بدار و دوست بدار هر کس که او را دوست می‏دارد.» علاقه پیامبر به امام حسن علیه‏السلام به قدری بود که گاه ایشان را به منبر می‏بردند و در همان حال برای مردم سخن می‏گفتند. پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم با عنایت خاصی اصول و فروع دین را به او می‏آموخت و به تربیت ایشان اهتمام داشت. این شیوه تربیتی پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم باعث شد که روح بلند و پاک او چونان آیینه‏ای صاف وشفاف، افکار و رفتار پیامبر را در خود منعکس کند.

بازی با پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم

بازی با فرزندان در سیره اولیای الهی، برای پیروان ایشان، هم درس فرزندداری است و هم مصداق بارز محبت و عطوفت با آنان. البته آن‏جا که این رابطه میان پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم و امام حسن و امام حسین علیهماالسلام باشد، عطر و بویی خدایی دارد. امام حسن مجتبی علیه‏السلام دوران کودکی خویش را غرق در دریای محبت و مهربانی پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم گذراند. روزی در حال نماز امام مجتبی علیه‏السلام به همراه امام حسین علیه‏السلام بر پشت آن حضرت سوار شدند. چون آن حضرت سر از سجده برداشت، ایشان را به آرامی گرفت و وقتی دوباره به سجده رفت، باز بر پشت او سوار شدند. وقتی از نماز فارغ شد، یکی را بر زانوی راست و دیگری را بر زانوی چپ نشانید و فرمودند: «هر کس مرا دوست می‏دارد، باید این دو نور دیده را نیز دوست بدارد». نیز در روایتی دیگر آورده‏اند: «امام حسن و امام حسین علیهماالسلام بر پشت پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم سوار می‏شدند و کودکانه طلب بازی می‏کردند و آن حضرت می‏فرمودند: «چه خوب مرکبی است مرکب شما».

مهر الهی

اشتیاق پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم به امام حسن علیه‏السلام را افزون بر مهر خویشاوندی، باید در فطرت پاک و بی‏آلایش و اصالت ذاتی آن نور پاک جست و جو کرد. مهر و محبت آن حضرت به این فرزند و برادر کوچک‏ترش تا حدی بود که همواره آنان را فرزندان خویش و خود را پدر ایشان معرفی می‏فرمود و بدین‏سان، والامقامی ایشان را به رخ مردمان می‏کشید و برتری آنان را گوشزد می‏نمود؛ چنان که در روایتی فرمودند: «فرزندان دختر هر کس به پدر خود منسوب می‏شوند، به غیر از فرزندان فاطمه علیهاالسلام که من پدر ایشانم». و در روایتی دیگر وقتی به آن حضرت گفتند: شما به امام حسن علیه‏السلام توجه خاصی دارید، فرمودند: «این ریحانه من است».


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 21 دی 1391برچسب:دانستنی هایی درباره امام حسن مجتبی علیه‏السلام(, ] [ 21:38 ] [ اكبر احمدي ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

اين وبلاگ متعلق به كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) شهر سلامي است ؛ اين وبلاگ در خصوص انعكاس فعاليت هاي ( فرهنگي وهنري ؛ قرآني ؛ اعتقادي ديني مذهبي ؛ وتربيتي راه اندازي شده است
موضوعات وب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





اك
اك

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 699
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 721
بازدید ماه : 1700
بازدید کل : 162986
تعداد مطالب : 733
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

اك

اك اك اك اك