كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)

كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)
امور فرهنگي وهنري قرآني تربيتي اعتقادي
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) و آدرس canonemamhssan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





دو برادر؛ دو یار

فروتنی همراه با احترام، سیره اجتماعی مردان خداست که یکدیگر را برای رضایت الهی اکرام و احترام می‏کنند. سرّ این مطلب در آن است که غرض اصلی ایشان در روابط با یکدیگر، خشنودی پروردگار است، نه هواهای نفسانی و اغراض دنیوی. از همین رو، سن و سال در این میان نقشی ندارد. آنجا که پای رضای پروردگار کریم در میان است، بنده راستین، خود را در میانه نمی‏بیند و جز به کسب رضایت محبوب نمی‏اندیشد. از کریم اهل‏بیت، حضرت امام حسن مجتبی علیه‏السلام روایت است که برادر کوچک‏تر خویش، حضرت اباعبداللّه‏ الحسین علیه‏السلام را چنان احترام و تکریم می‏فرمود که گویی امام حسین علیه‏السلام از او بزرگ‏تر است؛ چنان‏که ابن عباس می‏گوید: وقتی راز این مطلب را از آن حضرت پرسیدم، فرمودند: «هیبت حسین علیه‏السلام چون هیبت پدرم علی علیه‏السلام مرا گرفته است». نیز ابن عباس در خبری دیگر می‏گوید: «امام حسن علیه‏السلام در جمع یاران و دوستان، صفا و صمیمیتی خاص، و بر خوردی بی‏تکلف و خودمانی داشت، ولی چون حسین علیه‏السلام وارد می‏شد، آن حضرت رفتار خویش را تغییر می‏داد».

اکسیر محبت

مرکب سیر الی اللّه‏ و بندگی عاشقانه و راستین، محبت «اللّه‏» و شیدایی به اوست و هر چه بوی دوست دهد، نزد جان و دل عابدان، گوارا و دوست‏داشتنی است؛ زیرا جلوه‏ای از جمال پروردگار در آن می‏بینند و مشام جان را با آن به عطر و بوی دوست معطر می‏کنند. محبت اولیای الهی به یکدیگر، مصداق کامل دوست داشتن در مسیر رضای خداست و از همین مایه است علاقه پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم به نور دیدگان خویش امام حسن و امام حسین علیهماالسلام . در روایت است که آن حضرت به امام علی علیه‏السلام فرمودند: «ای علی! محبت این دو فرزند، محبت دیگران را برای من به فراموشی سپرد. همانا پروردگارم مرا امر فرموده تا ایشان را و هر که ایشان را دوست می‏دارد، دوست بدارم».
نیز در روایتی دیگر که آن حضرت دست دو فرزند خویش را در دست گرفت و فرمودند: «هر که این دو و پدر مادر ایشان را دوست بدارد،در بهشت هم درجه من خواهد بود».

در بیکران حُسن حَسن

حضرت امام حسن مجتبی علیه‏السلام که به کریم اهل‏بیت لقب یافت، عابدترین و زاهدترین مردمان زمان خویش بود. هنگام وضو رنگش زرد می‏شد وبدنش می‏لرزید و چون علت آن را جویا می‏شدند، می‏فرمودند: «کسی که می‏خواهد در برابر پروردگار عرش بایستد، حق دارد رنگ چهره‏اش را ببازد و بدنش به لرزه درآید». آنگاه که به مسجد می‏رسید، سر به سوی آسمان بلند می‏کرد و می‏فرمودند: «معبودا! میهمان تو در آستانه بارگاهت است. ای احسان کننده کریم! گناهکاری به درگاهت آمده؛ پس در برابر زیبایی‏های خویش، زشتی هایی را که در وجود من سراغ داری، عفو فرمای».
چون یاد مرگ می‏فرمود یا به قبر و قیامت می‏اندیشید، می‏گریست و آنگاه که ملاقات خویش را با پروردگار یادآور می‏شد، ناله می‏زد و از هوش می‏رفت. هنگام نماز، اعضای بدنش می‏لرزیدو هنگام یاد بهشت و دوزخ، مضطرب می‏گردید و از گرفتار شدن در جهنم به خدا پناه می‏برد. امام حسن علیه‏السلام حلمی فراوان و صبری حیرت‏انگیز داشت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 21 دی 1391برچسب:یک عمر غربت, ] [ 21:54 ] [ اكبر احمدي ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

اين وبلاگ متعلق به كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) شهر سلامي است ؛ اين وبلاگ در خصوص انعكاس فعاليت هاي ( فرهنگي وهنري ؛ قرآني ؛ اعتقادي ديني مذهبي ؛ وتربيتي راه اندازي شده است
موضوعات وب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





اك
اك

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 328
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 350
بازدید ماه : 1329
بازدید کل : 162615
تعداد مطالب : 733
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

اك

اك اك اك اك