كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)

كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)
امور فرهنگي وهنري قرآني تربيتي اعتقادي
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) و آدرس canonemamhssan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





حدّ همسایگی

اسلام برای همسایگان حقوق فراوانی قائل شده و حتی در کلام گُهرباری از امام صادق علیه السلام ، یکی از اهداف بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله ، نیکی به همسایه معرفی شده است. ایشان فرموده اند: «رسول اکرم برای پرهیزکاری، اهتمام در دین، راستی در گفتار، ادای امانت، سجده طولانی و خوش رفتاری با همسایه مبعوث شد». پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز می فرماید: «اگر خواستار آن هستید که پروردگار و فرستاده اش شما را دوست بدارند، وقتی امانتی به شما سپردند، آن را ادا کنید، و در سخن و گفتار، صداقت را در نظر داشته باشید، و هم چنین با همسایگان خود به نیکی رفتار کنید». رسول گرامی اسلام در خصوص حدّ همسایگی هم فرموده است: «تا چهل خانه از رو به رو، پشت سر، طرف راست و طرف چپ، همسایه محسوب می گردد».

نکوهش افراد سست عنصر

رسول اکرم صلی الله علیه و آله هنگامی که به جوانان می رسید و با آنان احوال پرسی می نمود و از وضعیت زندگی و شغلشان می پرسید، اگر در جواب گفته می شد که وی بیکار است و هیچ گونه شغلی ندارد، ناراحت می شد و می فرمود: فرد بیکار در نظرمن ارزشی ندارد. اطرافیان می پرسیدند: یا رسول اللّه ! چرا این افراد را دوست نمی دارید؟ پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمود: «زیرا اگر مؤمن شغلی نداشته باشد که با آن امرار معاش کند، برای گذران زندگی، ازدین خود خرج می کند».

اهمیت کار از منظر رسول اکرم صلی الله علیه و آله

در سیره رسول اکرم صلی الله علیه و آله ، فعالیت های اقتصادی ارزش بالایی دارد. آن حضرت کارگران و تولیدکنندگان در عرصه اقتصادی را چنان تشویق می کند که در طول تاریخ جوامع بشری، هیچ فرقه و مذهبی، چنین جایگاهی برای اساسی ترین رکن جامعه، یعنی تأمین کنندگان حیاتی ترین کالای اقتصادی قائل نشده اند.

انس بن مالک می گوید: هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله از جنگ تبوک برمی گشت، یکی از کارگران مدینه به استقبال ان حضرت آمد، هنگامی که رسول خدا با او دست داد، لمس دست های زبر و خشن مرد انصاری، حضرت را تحت تأثیر قرار داد و از او پرسید: چرا دست های تو این چنین کوفته و خشن می باشد؟ مرد عرضه داشت: یا رسول اللّه ! این خشونت و زبری، بر اثر کار با بیل و طناب است که به وسیله آن مخارج خود و خانواده ام را تأمین می کنم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دست او را بوسید و فرمود: «این، دستی است که آتش جهنم آن را لمس نخواهد کرد».

در مکتب خاتم النّبیین

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هنگامی که نام کسی را محمد گذاشتید، به او بد نگویید. اگر حاجتی پیش شما آورد، مأیوسش برنگردانید و او را نزنید. مبارک باد خانه ای که در آن محمد است! مبارک باد مجلسی که در آن محمد است! مبارک باد دوستانی که در میان آنان محمد نامی است.

امام صادق علیه السلام از پدران خویش روایت کرده که رسول خدا نهی می کرد که مردان، در لباس پوشیدن خود را شبیه زنان سازند، و نهی می کرد که زنان، در لباس شبیه مردان شوند.

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: چهار دسته اند که من در روز قیامت شفیع آن ها هستم: یاری دهنده اهل بیتم؛ برآورنده حاجات اهل بیت به هنگام ناچاری؛ دوستدار اهل بیتم به قلب و زبان؛ و دفاع کننده از اهل بیتم با دست و عمل.

از او بیاموزیم

بیایید یک باردیگر به خانه محمد صلی الله علیه و آله بازگردیم و از او و خاندانش بیاموزیم:

چگونه اندیشیدن را،

چگونه خواستن را،

چگونه دیدن را،

چگونه گفتن را، چه سان شنیدن را،

چگونه زیستن و چگونه مردن را،

محبت را، اخوت را، حکومت را، امانت را،

تلاوت را، صبوری را، استقامت و مدارا را،

زهد و پارسایی را، و جهاد و عزت و شهادت را.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 6 بهمن 1391برچسب:ويژه نامه نامه هفته وحدت, ] [ 8:31 ] [ اكبر احمدي ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

اين وبلاگ متعلق به كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) شهر سلامي است ؛ اين وبلاگ در خصوص انعكاس فعاليت هاي ( فرهنگي وهنري ؛ قرآني ؛ اعتقادي ديني مذهبي ؛ وتربيتي راه اندازي شده است
موضوعات وب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





اك
اك

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 895
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 917
بازدید ماه : 1896
بازدید کل : 163182
تعداد مطالب : 733
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

اك

اك اك اك اك