كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) امور فرهنگي وهنري قرآني تربيتي اعتقادي
| ||
|
این رویداد به وسیله شیعه و اهل سنت نقل شده است و كتابهای روایی و تاریخی، فراوان به آن پرداختهاند . البته جابه جایی در فضا و پیمودن مسافتهای طولانی در زمان كوتاه، در زندگانی دیگر پیامبران نیز سابقه داشته است; چنان كه درباره حضرت سلیمان (علیه السلام) میخوانیم: «ولسلیمان الریح غدوها شهر و رواحها شهرو و . . . ; (4) و باد را برای سلیمان [رام كردیم] صبحگاهان مسیر یك ماه را میپیمود و عصر گاهان مسیر یك ماه را .» افزون بر این، شواهد عینی و تجربی بسیار وجود دارد كه برخی از اولیای الاهی مسافتهای طولانی را در زمانی كوتاه پیمودهاند و به اصطلاح «طی الارض» داشتند . البته آنچه گفته شد، تنها درباره «اسراء» و حركتشبانگاهی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از مسجد الحرام به مسجد الاقصی است كه خود مقدمه «معراج» به شمار میآید . «معراج» از معجزات ویژهای است كه اسرار و لطایف عمیقتر دارد واز نشانههای برتری پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و شرافت وی بر تمام جهانیان است . 2 . شق القمر از دیگر معجزات برجسته پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) كه قرآن مجید از آن خبر داده، «شق القمر» است . چنان كه میخوانیم: «اقتربت الساعة و انشق القمر; (5) قیامتبسیار نزدیك شد و ماه شكافت .» انشقاق قمر، در پاسخ مشركانی صورت گرفت كه درخواست چنین كاری داشتند، تا به ارتباط پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با علم و قدرت بی پایان خداوند پی برند . (6) ناگفته نماند، از آنجا كه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) واپسین پیامبر است، دوران پس از وی «آخر الزمان» خوانده میشود و بعثت او نشانه نزدیك شدن قیامت است; زیرا، در مقایسه با عمر جهان هستی، زمان پس از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) اندك مینماید . بهترین دلیل بر وقوع این حادثه در زمان پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) آیه بعد همین سوره است كه از سرسختی و تداوم انكار مشركان، با وجود رؤیت این معجزه شگفت آور، پرده بر میدارد: «و ان یروا آیة یعرضوا و یقولوا سحر مستمر (7) ; و هرگاه نشانهای ببینند، روی بگردانند و گویند سحری همیشگی است .» البته چنین انشقاقهایی در زندگانی پیامبران گذشته نیز سابقه داشته و به صورت ضعیفتر جلوه گر شده است; چنان كه درباره حضرت موسی (علیه السلام) میخوانیم: «فاضرب لهم طریقا فی البحر یبسا; (8) و راهی خشك برای آنان باز كن .» در بخشی دیگر از داستان حضرت موسی (علیه السلام) میخوانیم: ضربه عصای موسایی سنگ را شكافت و دوازده چشمه آب جوشید: «و قطعناهم اثنتی عشرة اسباطا امما و اوحینا الی موسی اذا ستسقاه قومه زن اضرب بعصاك الحجر فانبحست منه اثنتا عشرة عینا قد علیم كل اناس مشربهم . . . ; (9) و آنان را به دوازده عشیره كه هر یك امتی بودند، تقسیم كردیم و به موسی - وقتی قومش از او آب خواستند - وحی كردیم با عصایتبر آن تخته سنگ بزن . پس از آن دوازده چشمه جوشید و هر گروهی آبخوری خود را شناخت .» 3 . گفت و شنود درختان در نهج البلاغه آمده است: روزی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برای ایجاد انگیزه گرایش به اسلام در یكی از افراد قریش، در برابر دیدگان او درختی رامخاطب قرار داد . درخت از جای خود حركت كرد و نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ایستاد و سپس به دستور پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به جای اولیه خود در واقعهای دیگر، درختی به رسالت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) گواهی داد . (11) این دو معجزه نیز مورد اتفاق علمای شیعه و اهل سنت است و در كتابهای متعدد آنها به چشم میخورد . البته گفت و گو و فرمانبری جمادات، گیاهان و حیوانات در زندگانی پیامبران گذشته نیز سابقه داشته است . چنان كه «هدهد» و دیگر حیوانات از حضرت سلیمان فرمانبری داشتند . (12) چهار پرنده كوبیده شده نیز به فراخوان حضرت ابراهیم (علیه السلام) پاسخ مثبت دادند و پرواز كنان به سوی او شتافتند: «قال فخذ اربعة من الطیر فصرهن الیك ثم اجعل علی كل جبل منهن جزءا ثم ادعهن یاتینك سعیا; (13) [خداوند] فرمود: [ای ابراهیم] پس چهار پرنده برگیرد و آنها را پیش خود ریزریزگردان، سپس بر هر كوهی پارهای از آنها قرار بده; آنگاه به سوی تو میآیند .» آنچه گفته شد، نمونههایی از توانمندی انسانهای كامل است كه در پرتو بندگی خدا و اتصال به قدرت بی انتهای پروردگار، در برابر دیدگاه مردمان جلوهگر شده است . ناگفته نماند، كتابهای تفسیری، روایی و تاریخی، بیش از سه هزار مورد از معجزات و كرامات رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را ثبت كردهاند . از پیامدهای زیبای گفت و گو در این زمینه، رسیدن به روشن بینی و توسعه فضای فكری، شكسته شدن حصارهای مادی و راهیابی به دریای بی كران نورانیت معنوی است . منبع : پرسمان شماره 8 پی نوشت 1 . فرهنگ عمید . 2 . ر . ك: تفسیر موضوعی قرآن كریم، آیت الله جوادی آملی، ج 8، ص 64- 85 . 3 . اسرا (17): 1 . 4 . سبا (34): 12 . 5 . قمر (54): 1 . 6 . تفسیر نمونه، ج 23، ص 9 . 7 . قمر (54): 2 . 8 . طه (20): 77 . 9 . اعراف (7): 190 . 10. شرح نهج البلاغه، ابن ابیالحدید، ج 13، ص214 . 11 . الشفا بتعریف حقوق المصطفی، قاضی عیاض، ج 1، ص 298 . 12. نمل (27): 20 . 13 . بقره (2): 260 . نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: برچسبها: [ یک شنبه 22 بهمن 1391برچسب:کدام معجزه پیامبر اسلام به طور مستقیم در قرآن ذکر شده است؟, ] [ 7:22 ] [ اكبر احمدي ]
|
|
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |