كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)
امور فرهنگي وهنري قرآني تربيتي اعتقادي
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) و آدرس canonemamhssan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





زمان شب قدر

از حضرت علي ( ع ) روايت شده که پيامبر اهل بيت خود را در دهه ی آخر ماه رمضان بيدار مي کرد و خودنيز بيدار مي ماند.رسول خدا فرمودند، شب قدر را در دهه ی آخر، شبي که فرد باشد التماس کنيد .عبد الواحدبن مختار انصاري از امام باقر پرسيد از شب قدر. ايشان فرمود : در دو شب است : يکي بيست و يکم و ديگري بيست و سوم .گفتم : يکي از اين دو شب را يقين فرما . گفت: نمي خواهي در دو شب عمل نمايي . يکي از آن دو شب است .شهاب بن عبدالله به امام صادق عرض کرد فداي شما شوم آن شبي که اميد شب قدر باشد کدام است ؟ فرمود: آن شب بيست و يکم و شب بيست و سوم است .گفتم : اگر نتوانستم هر دو شب را احياء بدارم . گفت: آنچه از دو شب يا هر کدام از دو شب که ميسرت باشد،احياء نما.گفتم: چه بسا ماهلال ماه را در محل خود مي بينيم و خبر مي آيد که در منطقه و شهر ديگر خلاف آنچه ما ديده ايم ديده شود . گفت: آنچه که ممکن مي شود از چهار شب را احياء بدارد .( مجمع البيان)
چرا شب قدر از هزار ماه بهتر است ؟
در تفسير منهج الصادقين آمده است : در بني اسرائيل هيچ کس را عابد نخواندندي تا هزار ماه عبادت نکردندي. خداي تعالي اين سوره را فرستاد و فرمود که عبادت شب قدر بهتر از آن هزارماه عبادت بني اسرائيل است و هر کس که شب را به عبادت به روز کند به حق و اولي است که او را " عباد " گويند . بهتر از آنان که هزارماه عبادت کرده است . از ابوبکر وراق مروي است که ملک سليمان ( ع ) هزار ماه بود و ذوالقرنين نيز هزار ماه . هر آن مؤمن که اين شب را دريابد، وي را بهتر از ملک سليمان و اسکندر بود . (منهج الصادقين)« ليلة القدر خير من الف شهر» يعني ، قيام در شب قدر و عمل در آن بهتر است از قيام هزار شبي که در آن شب قدر و روزه ی رمضان نباشد ، و بدين خاطر است که البته بعضي از اوقات بر بعضي ديگر به لحاظ خير و نفعي که در آن است ،برتري دارد . (مجمع البيان)
نزول ملائکه و روح چيست؟
مراد انزال ملائکه و جبرئيل است به آسمان اول ، ويا صنفي از ملائکه که آنها را روح گويند، نازل مي شوند يا روح بني آدم يا حضرت عيسي ، به موافقت ملائکه در زمين مي آيد .جبرئيل عليه السلام با فرشتگاني که ايشان را علاقه ی آشنايي با اهل زمين است ، فرود مي آيد و يا اينکه جبرئيل با مؤمنان مصافحه مي کند که علامت آن اقشعرار جلد و رقت قلب و اشک چشم است و خلاصه آنکه ، به جهت شرافت اين شب ،فرشته و ملائکه فرود مي آيند . (منهج الصادقين)خداوند سبحان خبر داد به آنچه که در آن شب مي شود و فرمود فرشتگان( ملائکه) با جبرئيل( والروح) در شب قدر ( فيها) به سوي زمين مي آيند تا ثناء خدا و قرائت قرآن و اذکار ( دعاي جوشن، تلاوت سوره قدر و استغفار) را تا صبح بشنوند .( مجمع البيان )

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ جمعه 20 مرداد 1391برچسب:قدر در تفاسير, ] [ 22:25 ] [ اكبر احمدي ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

اين وبلاگ متعلق به كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) شهر سلامي است ؛ اين وبلاگ در خصوص انعكاس فعاليت هاي ( فرهنگي وهنري ؛ قرآني ؛ اعتقادي ديني مذهبي ؛ وتربيتي راه اندازي شده است
موضوعات وب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





اك
اك

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 604
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 626
بازدید ماه : 1605
بازدید کل : 162891
تعداد مطالب : 733
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

اك

اك اك اك اك